fredag 29 juni 2007

När fader vår kom till Marstrand

Så var det då fredag och en tidig tripp till Marstrand. Naturligtvis blåste det för mkt så det var bara att vänta tills vinden mojnat något. Idag var det inte en väntan i spöregn utan man kunde faktiskt sätta sig i lä och äta frukost på café och njuta i solen. När så äntligen stunden kom för att skicka ut telningarna på havet så tog jag tvåan och hennes kusin och gick en guidad tur på Carlsstens fästning vilket var väldigt spännande, man såg hur öronen fladdrade och ögonen var stora.

Buffélunch och sedan lite koll på seglingarna, det blev 3 till antalet idag och bästa placering 4:a vilket man får säga är helt godkänt!

När vi spejade ut över havet så såg vi honom (?) då komma i gattet, fader vår uppenbarade sig, ståtlig och röd. Som ni börjar förstå var det fyren Pater Noster som bogserades in i Marstrand på sin färd hem efter år av renovering. Mottagandet saluterades från fästningen och den ligger nu fint vid kaj. Den bogserades på pråmen Farao (!), vår fader bogserades alltså av kungen själv. I morgon skall vi kolla lite närmare på den, den utgör i alla fall en mäktig syn det kan jag lova!

Nu skall vi slumra gott så att vi orkar stiga upp tidigt i morgon. Har ni fattat att jag har semester!!! Först skall jag dock massera ettans fötter med kräm och händerna med handkräm för stundtals ha det varit slitsamt för händerna.

Gäsp!

Jag vet vad som kommer att finnas på näthinnan när jag knäpper händerna ikväll, det innebär mkt symbolik med fyrar, speciellt när det gäller Pater Noster!

2 kommentarer:

Jessica sa...

Även jag har länge fascinerats av fyrar. jag skrev tom med en novell en gång i tiden som utspelades i en sådan...

Björn sa...

Måste vara en underbar upplevelse att verkligen få se hur Fader Vår kom till Marstrand. Det är ju inte se många som varit med om det, kanske mer än i tanken.