lördag 29 september 2007

Tutu

Har ni längtat??? Jag har varit på lag-sm i Stockholm, det kanske jag berättar om någon gång, men nu till dagens händelser!!! En av höstens höjdpunkter är bokmässan i Göteborg. Det fanns en anledning för mig att åka in i år, Desmond Tutu. Jag har aldrig hört denne gigant i verkligheten så det har varit en liten dröm att få höra något av hans framträdande på bokmässan i år. Det blev faktiskt så också, en av våra förtroendevalda NM och jag åkte alltså in och lyssnade på "Rättvisans rebell" och det blev inte ett antiklimax utan helt enkelt vad jag hade trott mig möta, en varm, humoristisk, med barnasinnet kvar ärkebiskop. Det finns några utvalda som varit med om mycket men som framstår som goda, varma, kärleksfulla människor som innesluter oss andra. Det viktigaste är FÖRLÅTELSEN, i det lilla i det stora. Jag lever fortfarande i något som liknar förälskelse, ett andligt möte som skickar mig uppåt! Det är svårt att sammanfatta något just nu i ruset!!

Vi lyssnade också lite på Åsa Moberg, Gud och vinst. Martin Lönnebo och Carl-Axel Aurelius i "Kristendomens återkomst" samt Anders Wäjryd och Jan Guillou om Palestinafrågan. Allt var faktiskt jättebra, fantastiskt jobbat av stiftet att satsa så mkt på "se människan"-scenen. Det gladde mig också att se att "Steg på vägen" just kommit ut på finska!! Annars var det väldigt mkt folk! Ett gäng packade sillar rörde sig i en enda stor massa runt bland alla böcker och det blev varmt. Man kunde shoppat loss på en tumstock med devisen "inte en enda meter utan Jesus", men det enda jag föll för var en reflex med texten "alltid sedd-alltid älskad".

Mitt hjärta är varmt.

Inga kommentarer: