lördag 4 oktober 2008

Mentor

Man tänker bra när man bakar! I 2 dagar har jag stått i mormors bakstuga och kämpat på i mjölmolnen. Slutresultatet blev 64 brödkakor som skall hjälpa oss att överleva vintern! Det känns i hela kroppen för trots allt så är 10-12 kg deg som skall knådas för hand nästan lika bra som en stund i gymmet. En person som man alltid tänker på i bakstugan är mormor. Här har jag stått med henne i många år medan hon har instruerat hur hård degen skall vara, hur snabbt degen skall resa sig upp på kakan när man känt med fingret, hur varm ugnen skall bli, hur lågorna skall slicka över brödkakan så att den blir exakt så hård i skorpan som den skall vara etc. Nu finns ju inte mormor med men man hör hennes röst och en del instruktioner finns i ryggmärgen och kakorna både smakade bra och såg fina ut. (Fast vi inte började kl 6.... ju tidigare man började desto bättre kakor..). Mormor var min mentor i brödbaket, det är bra med mentorer, det borde vi ha fler av! Livsvisdom och erfarenhet är många gånger bättre än att slå in saker från datorer och böcker... Fast nu skall jag lägga mig och läsa en stund i alla fall ty kroppen är trött!!

Inga kommentarer: